foto1
Rowerowe Rajdy Mechanika
+48 13 43 215 61
muksmechanik@interia.pl

int 2018 miniKontynuując pomysł zdobywania Korony Gór Polski, czyli wejścia na najwyższe szczyty pasm górskich w Polsce, w tym roku wybraliśmy się na Wysoką - najwyższy szczyt Pienin. Znajduje się on w paśmie Małych Pienin leżącym na wschód od głównych Pienin i na południe od Szczawnicy – na granicy ze Słowacją.
Wejście rozpoczęliśmy od zwiedzenia największej atrakcji tej okolicy, czyli Wąwozu Homole. Idąc dnem tego wąwozu przekraczaliśmy kilkakrotnie potok. Dawniej pokonywano go przeskakując po dużych kamieniach na jego dnie, co wymagało nieco zręczności, a obecnie dla wygody turystów wykonano metalowe mostki. Po przejściu przez drewniany mostek potoku Kamionka, zaraz po lewej stronie zobaczyliśmy skałę zwaną Wapiennik, a za nią ciągnie się dalej długa niemal pionowa ściana Grzebienia. Po drugiej (prawej) stronie znajduje się wyższa od nich i równie stroma Prokwitowska Homola. Istnieją w niej szyby górnicze, bo w przeszłości poszukiwano tu złota. Za Grzebieniem znajduje się Niska Skała o wysokości 70 m, a za nią Wysoka Skała, mająca aż 120 m wysokości. Skały te mają czerwonawe zabarwienie, świadczące o zawartości żelaza. Dalej ścieżka wyprowadziła nas na Dubantowską Dolinkę, gdzie znajduje się polana, ławki i stoły dla turystów. Znajdują się tutaj tzw. Kamienne Księgi czyli skały, na których według miejscowych podań zapisano ludzkie losy aż do końca świata. Od strony wyjścia z wąwozu znajduje się wał kamienny. Po kilku minutach podejścia wyszliśmy na łąki, które są wykorzystywane przez pasterzy owiec. Następnie przez te pastwiska przeszliśmy do lasu i dalej stromą ścieżką dotarliśmy do granicy ze Słowacją.

W tym miejscu, po krótkim odpoczynku rozpoczęliśmy ostatnie strome podejście na najwyższy szczyt Pienin, który wznosi się na wysokość 1050 m npm. Z Wysokiej rozciągają się wspaniałe widoki na Tatry, Pieniny i Beskid Sądecki. Po dłuższym odpoczynku i sesji fotograficznej musieliśmy schodzić w kierunku zachodnim, do Surdakowej Przełęczy, a dalej przez Durbaszkę do schroniska Pod Durbaszką, gdzie mieliśmy zarezerwowany obiad. Potem zeszliśmy do Jaworek, skąd autokarem udaliśmy się w drogę powrotną do Krosna.
W Rajdzie wzięli udział uczniowie ZSP nr 2 im. Szpetnara, ZSP nr 3 Mechanik oraz ZSP nr 4 Naftówka z Krosna wraz z opiekunami. Impreza została dofinansowana przez Urząd Miasta Krosna. Organizatorem Rajdu był Międzyszkolny Uczniowski Klub Sportowy Mechanik z Krosna, a opiekę nad uczniami sprawowali: Jacek Bolanowski, Artur Panaś, Mariusz Węgrzyn i Grzegorz Podkul.
Za rok będziemy kontynuować zdobywanie Korony Gór Polski i już teraz serdecznie zapraszamy wszystkich chętnych z krośnieńskich szkół średnich na kolejna wyprawę.